Het uurtarief van de dienstverlener - BBXApps Blog - BBXApps Excel apps voor ondernemers, informals en ZZP´ers

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Het uurtarief van de dienstverlener

Gepubliceerd door in Financiën ·
Tags: uurtariefdientverlenerZZPberekenen
 


Het uurtarief van de dienstverlenende ZZP’er.
 
Hoe wordt je concurrerender en krijg je inzicht?
 
 
 
Er zijn veel manieren om een uurtarief te berekenen.
De vraag is waarom wil je dit weten en wat doe je ermee.
Of je het goed gedaan hebt zal de toekomst leren.
Maar vergeet niet, dat het uiteindelijk de klant is, die dit tarief moet gaan betalen.
Ook je concurrenten zijn niet dom en proberen ook klanten te winnen.
Je kan wel een uurtarief berekenen, maar levert dit ook orders op?
In dit artikel proberen we de weg te wijzen.

Waarom een uurtarief?
In eerste instantie misschien een rare vraag, maar als je erover nadenkt misschien toch wel zinvol.
Waarom wil je een uurtarief weten?
1.   Om offertes te kunnen maken.
2.   Om aan het einde van de rit iets over te houden.
Nu zijn er veel verschillende methoden om een uurtarief te berekenen.  Al deze methoden hebben hun voor- en nadelen.

All-in uurtarief.
Het eenvoudigste is het zgn. all-in uurtarief.
Je gooit gewoon alle kosten en uitgaven op een hoop, deelt dit door het aantal uren die je bij je klant kan declareren en klaar ben je.
Op het internet zijn genoeg opzetjes te vinden die deze methode gebruiken.
Kijk bijvoorbeeld ook hier eens.
Voordelen:
1.   Het is een zeer eenvoudige methode, die snel toepasbaar is.
2.   Als je alle uren ook echt betaald krijgt, weet je wat je gaat verdienen.
3.   Je werkt voor alle werkzaamheden met één tarief. (eenvoud)
Nadelen:
1.   Je werkt voor alle werkzaamheden met één tarief (niet realistisch)
2.   Voor sommige werkzaamheden zal je te duur zijn, voor andere te goedkoop.
3.   Je krijgt geen inzicht welke kosten in welke mate gedekt worden.
ZZP’ers, die voor deze methode kiezen zijn snel klaar met de berekening.
De vraag is of hiermee ook daadwerkelijk orders binnengehaald kunnen worden.
In de markt zijn ook partijen actief, die een andere methode gebruiken, waarbij voor verschillende activiteiten andere tarieven worden gehanteerd.
Met het all-in tarief zullen je offertes voor “eenvoudig” werk dan ook vaak te hoog zijn t.o.v. je concurrenten.
Voor “ingewikkeld” werk zal het all-in tarief vaak lager zijn dan van de concurrent.
M.a.w. met deze methode zal je relatief veel “ingewikkeld” werk binnen halen.
Hier moeten vooraf drie vragen beantwoord worden:
1.   Is er voldoende “ingewikkeld” werk om hat aantal ingeschatte uren ook daadwerkelijk te kunnen verkopen?
2.   Als alle verkochte uren “ingewikkeld” werk opleveren, ben je dan nog in staat dit ook echt te doen?  Ook ZZP’ers kunnen slechts een beperkt aantal uren zich echt concentreren.
3.   Projecten, die veel “eenvoudig” werk bevatten zullen tegen een te hoge prijs aangeboden worden.  Hierdoor wordt het aantal projecten dat wel verkregen kan worden zeer beperkt.

Gedifferentieerd uurtarief.
Om beter te kunnen concurreren is het vaak verstandiger het werk op te delen in verschillende “groepen”.
Voorbeeld:
Klasse 1:    uren administratie
Klasse 2:    reis-uren
Klasse 3:    “eenvoudig” werk
Klasse 4:    “ingewikkeld” werk
Voordelen:
1.   Je krijgt meer inzicht waar het verdient wordt (bijv. zoek het dichter bij huis)
2.   Je klant krijgt een gedifferentieerde offerte (ziet er professioneler uit).
3.   Prijzen zijn beter te vergelijken met de concurrentie (meer kans op orders)
Nadelen:
1.   De berekening kost meer tijd en inspanning.
2.   Je moet per groep inschatten hoeveel uren je gaat verkopen (is complexer)
Stel een potentiele klant krijgt twee offertes met hetzelfde eindbedrag, maar één met een all-in tarief en de andere met een gedifferentieerd uurtarief.
Vergelijking van deze twee offertes geeft de klant bij de gedifferentieerde offerte meer inzicht.  Hier is terug te vinden hoeveel uren het eigenlijke werk kost en wat hiervoor het uurtarief is.
Bij de all-in offerte is dit “versleuteld” . De klant zal zich afvragen waarom hij/zij de details niet mag weten.
Met deze methode verkoop je niet alleen “ingewikkelde” uren, maar ook “eenvoudige” uren, die je nodig hebt om geestelijk de accu weer op te laden.

Gedifferentieerde offertes.
Tot slot is er nog de mogelijkheid om niet alleen uren in de offerte op te geven, maar ook “Verkoop” en “Huur”.
Bij praktisch al het werk van ZZP’ers worden niet alleen uren verkocht, maar worden ook machines gebruikt (grasmaaier / betonmolen / gereedschappen enz.)  Deze kosten kunnen uit het uurtarief gehaald worden en apart op de offerte opgevoerd worden als “verhuur”.
Daarnaast wordt vaak ook iets verkocht (graszaad / snoeren / stekkers / cement enz).  Ook deze kosten kunnen uit het uurtarief gehaald worden en apart als “verkoop” worden gemeld.
Voordelen:
1.   Deze opzet geeft nog meer inzicht (voor jezelf en voor de klant)
2.   Je kan zien of er voldoende dekking is op de afschrijvingen.
3.   Je kan zien wat er verdient wordt op de verkoop.
Nadelen:
1.   Deze methode is redelijk bewerkelijk.
2.   Je moet niet alleen de tijdsbesteding inschatten, maar ook de verhuur en verkoop.
Door deze opstelling laat je de klant zien, dat je geen geheimen voor hem/haar hebt.  Dit wekt vertrouwen.  Het geeft ruimte tot onderhandelen.  De klant kan de verhuur of verkoop te hoog vinden. Als je als aanbieder kunt aangeven hoe deze prijzen tot stand gekomen zijn heb je iets om over te praten. (een marge op verkoop en verhuur van ca. 10% is zeer redelijk.  Bij een all-in offerte is discussie hierover niet mogelijk)

Slot opmerking.
Bij alle drie hierboven beschreven methoden moet je een voorspelling doen wat je gaat verkopen.
Als deze inschatting niet juist is, zullen de berekende prijzen ook niet juist zijn.
Als controle voor alle drie methoden tel je over een heel jaar de inkomsten bij elkaar en trekt hier vervolgens de kosten en uitgaven vanaf.  Als het goed is houd je iets over.

Hans Bertram


 
 


Copyright 2016. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu