Bepaalt de timing het succes van een startup? - BBXApps Blog - BBXApps Excel apps voor ondernemers, informals en ZZP´ers

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Bepaalt de timing het succes van een startup?

Gepubliceerd door in BusinessPlan ·
Tags: timingsucceshypeintroductiestartup
 



Is timing belangrijk om een startup succesvol te maken?

Kan je met een startup op ieder moment beginnen, of is het moment van starten bepalend voor het succes?


Inleiding.
Dit is het zesde  artikel uit een reeks van 8 over de succesfactoren voor een startup.  In het artikel “Het ondernemers dilemma” is een overzicht gegeven van de 6 verschillende bepalende factoren.
In dit artikel wordt ingegaan op de timing (het moment van starten) en de slaagkans van een startup.
Dit zal niet altijd van invloed zijn, maar het is verstandig hier aandacht aan te besteden.


Gevoeligheid voor tijd van introductie.
Er zijn niet veel startende ondernemers, die zich druk maken over het moment van introductie.  Toch is het verstandig hier aandacht aan te besteden.  Veel bedrijven zijn hier gevoelig voor.  Zo is het verstandig om je dienst of product te introduceren als je (zeker) weet dat je doelgroep ruim geld heeft om hieraan uit te geven.  In tijden van crisis is het beter te wachten.  Start je te vroeg, je doelgroep heeft eigenlijk onvoldoende geld, dan zal de omzet erg moeizaam op gang komen.  Aan de andere kant zal je je kosten wel moeten afdekken.  Het startkapitaal moet dan dus groter zijn.
Er zijn ook bedrijven, die het juist in crisistijd erg goed doen.  Denk bijvoorbeeld aan Airbnb of Uber. Airbnb deed het direct na de start goed, omdat dit mensen de kans gaf goedkoper een overnachting kunnen boeken (en de ontvanger verdient een centje bij).  Voor Uber geld een soortgelijke redenatie.


Is de markt er rijp voor?
Om met succes een bedrijf te starten moet de markt er rijp voor zijn.
Volledig elektrische auto’s deden het een aantal jaren geleden maar bijzonder matig.  Mensen waren (nog) niet bereid meer geld uit te geven en daarmee het milieu te beschermen.  Dit ondanks de stimulerende maatregelen van de overheid.  Tegenwoordig zijn steeds meer mensen bereid aanzienlijk meer geld uit te geven voor volledig elektrische auto’s.  Er zijn vanuit het verleden vele voorbeelden bekend, waarbij iets geïntroduceerd werd, terwijl de markt daar nog niet rijp voor was.
Zo heeft de CEO van CocaCola in het verleden in het openbaar z’n excuses aangeboden aan het publiek, omdat de smaak was veranderd.  Nu is de smaak van CocaCola erg veranderd, omdat er minder suiker nodig is.  Het publiek heeft hier expliciet om gevraagd.


Moet je echt de eerste zijn?
Als je met een nieuwe dienst, of een nieuw product op de markt komt, lijkt het in eerste instantie dat de markt volledig open ligt.
Dit blijkt echter vaak niet zo te zijn.  Als eerste de markt betreden vraagt vaak in een later stadium om de nodige aanpassingen.  Het product voldoet net niet helemaal aan de klantenwens of de dienst moet aangevuld worden om goed verkoopbaar te zijn.  Deze aanpassingen kosten extra geld.
Als eerste de markt betreden heeft een groot aantal andere nadelen.
Er is (nog) geen markt omdat het product of de dienst onbekend is.  In eerste instantie zullen de “early adaptors” (mensen met voldoende geld, die graag iets nieuws willen) benaderd moeten worden.  Pas als deze het product of de dienst omarmen, zal de rest (misschien) volgen.  Dit houdt in dat de groeicurve van bedrijven, die de eerste zijn, in het begin erg vlag zal zijn.  Ook hier weer is voor een bedrijf, dat als eerste de markt met dit product of deze dienst betreedt aanzienlijk meer startkapitaal nodig.
Vaak is het veel verstandiger een ander de kastanjes uit het vuur te laten halen en op een later moment in te stappen.
Ook hier zijn vele voorbeelden te noemen van bedrijven, die als goede tweede (of derde) de markt betraden en het aanzienlijk beter deden dan het eerste bedrijf.


Is de tijd van introductie regio afhankelijk?
Een hoveniersbedrijf beginnen in een stadsdeel waar alleen maar flats staan is niet echt zinvol.  Dat klinkt logisch, maar ook hierin worden regelmatig fouten gemaakt, die veel geld kosten.
Om even bij het hoveniersbedrijf te blijven, een villawijk zal veel eerder behoefte hebben aan een tuinman dan een wijk met sociale woningbouw.
Een adviesbureau, dat bedrijven helpt bij het optimaliseren van hun belastingverplichtingen zal grote moeite hebben hetzelfde te doen in een land met een ander belastingregiem.
Zo is het rijden met elektrische fietsen gebonden aan regels, die in andere landen heel anders zijn. Hierdoor zijn deze fietsen in deze landen (door de regelgeving) veel minder populair.
Het kan best zo zijn, dat na verloop van tijd andere regio’s wel rijp zijn voor introductie.
Voordat je echt in een regio je verkoopt start is het dus verstandig te controleren of er geen beperkingen zijn die deze verkoop in de weg kunnen zitten.


Bereid je voor op de toekomst.
Om van je bedrijf een succes te maken is het verstandig op de toekomst voorbereid te zijn. Vraag je daarom voordat je start af, wat er moet gebeuren als het bedrijf in de nabije toekomst als een speer gaat.  Heb je hier extra geld voor nodig?  Hoeveel en waar haal je dat vandaan?
Hoe zit het met personeel, je bedrijfsruimte, de logistiek enz.
Zorg ervoor dat je klaar staat voor het geval dat de omzet zeer snel gaat groeien.  Die je dit niet, dan en de groei komt toch, dan heb je veel tijd nodig voordat je deze groei kunt bijhouden.
Ben je niet in staat om de groei bij te houden, dan verdwijnt de markt vanzelf (mensen willen hier niet op wachten).  Nog erger, een concurrent, die deze groei wel kan bijbenen neemt je markt over.


Is het bedrijf blijvend of tijdelijk?
Er is een groot verschil tussen bedrijven, die gaan voor de lange termijn en bedrijven, die gaan voor het korte termijn gewin.
Voorbeelden van deze laatste categorie zijn bedrijven, die gadgets maken .  Denk bijvoorbeeld aan het zwaaiende handje achterop een autoruit, het hondje met een schuddend kopje.
Ga je voor een tijdelijke bediening, houdt er dan rekening mee dat er een eind aan komt.  Meestal kan je dit einde niet zelf bepalen, maar doet de markt dat.  Opeens is de hype over.   Houd met investeringen en lange termijn verplichtingen (huurcontract) hier rekening mee.
Als alternatief kan je je bedrijf zodanig inrichten, dat als de ene hype voorbij is, je de volgende hype kunt volgen.


De conclusies.
Timing van de introductie van je bedrijf in de markt is belangrijk.  Te vroeg, dan ben je veel geld kwijt aan kosten zonder dat daar voldoende omzet tegenover staat.  Ben je te laat, dan is de markt al voor een groot deel voorzien en zal je het op een aantal aspecten (prijs, kwaliteit enz.) beter moeten doen dan je concurrenten.  Je goed oriënteren ook op dit aspect is noodzakelijk.

Hans Bertram
 





Copyright 2016. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu