Hoe overleef je de 24-uurs economie? - BBXApps Blog - BBXApps Excel apps voor ondernemers, informals en ZZP´ers

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Hoe overleef je de 24-uurs economie?

Gepubliceerd door in Overige ·
Tags: bereikbaarheidZZPMKBplannen
 



Hoe overleef je de 24-uurs economie?
                                 
Inleiding
Je bent zelfstandig ondernemer, of dit nu in een BV is, een VOF of als ZZP’er, we krijgen er allemaal mee te maken. De 24/7 economie.  De markt (je klanten) verwachten dat je altijd beschikbaar bent.
Je eerste gedachte is misschien dat je daar nooit aan gaat beginnen.  Als je iets langer nadenkt, dan zal blijken, dat jouw “bereikbaarheid”  in ieder geval beter zal moeten zijn dan die van je concurrenten.
In dit artikel iets over wat de 24-uurs economie is, hoe ga je ermee om en een paar overlevingstrucs.


Wat is de 24-uurs economie?
Het is goed om hier even over na te denken.  Een eerste reactie?  Je moet ALTIJD (24 uur per dag, 7dagen per week) bereikbaar zijn.
Dit ga je natuurlijk nooit overleven.
De vraag is dan ook, of dit ook echt altijd zo is.  Afhankelijk van je klanten zal er op bepaalde momenten van de dag en de week meer behoefte zijn aan contact dan op andere momenten.
Zijn bijvoorbeeld je klanten winkeliers in Nederland, dan is de vraag naar contact na 12:00 uur ’s nachts erg klein.
Een analyse van je klanten, met name wanneer zij actief zijn, is daarom erg belangrijk.  Hiermee kan je bepalen op welke momenten het erg belangrijk is bereikbaar te zijn en op welke momenten dit minder belangrijk is.  Dit zal voor iedere ondernemer anders zijn.
Daarnaast kan je je afvragen of je klant ook echt altijd contact wil.  Vaak zit hij/zij met een vraag waar een antwoord op nodig is.  Dat wil niet zeggen, dat er ook altijd direct een antwoord gegeven moet worden.  Vaak mag dat best een aantal uren later.

-      Zorg dat je bereikbaar bent als je klanten actief zijn.
-      Geef je klanten de kans om ALTIJD een vraag kwijt te kunnen.


Hoe ga je ermee om?
Het zal duidelijk zijn, dat je niet altijd bereikbaar kan zijn.  Hoe kan je er dan voor zorgen, dat je klanten toch tevreden zijn?
Hiervoor zijn een aantal eenvoudige hulpmiddelen.
Belangrijk is, dat de klanten weten hoe een en ander werkt.  Zorg er dus voor, dat deze altijd op de hoogte zijn en weten wat ze kunnen verwachten.
Breng in kaart met welke middelen je met je klanten communiceert.  Naast de website (hier is natuurlijk  de mogelijkheid tot contact) zijn er bijvoorbeeld ook Email, telefoon, Whatsapp, SMS enz.
Geef voor al deze middelen aan wanneer er hoe snel gereageerd wordt.
Zet dit bijvoorbeeld op je website, je offertes, je facturen, maar meldt dit ook op je voicemail, je Email responder enz.
Hier kan je bijvoorbeeld time-slots aangeven en een reactietijd.
Bijvoorbeeld als iemand  ’s avonds om 11:00 uur belt, meldt de voicemail, dat hij binnen 2 uur een eerste reactie kan verwachten; belt hij na 12:00 uur  ’s avonds, dan komt een eerste reactie binnen bijvoorbeeld 8 uur.
De klant kan dan z’n vraag kwijt (hoeft hij er niet meer aan te denken) en jij hoeft niet altijd je telefoon op te nemen.
Tijdens de “normale” kantooruren kan de klant verwachten, dat hij direct contact krijgt. Lukt dit niet (bijvoorbeeld als je in gesprek bent), dat wordt binnen 15 minuten contact gezocht.
Voor service heb je natuurlijk speciale kanalen (nummers / Email adressen) die veel sneller reageren.
Hier is het heel belangrijk, dat je deze kanalen alleen gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, zodat je je belofte ook na kan komen.  Doe er dus alles aan om spam te voorkomen en gebruik deze kanalen niet om met je vrienden te communiceren (dan is het gevaar groot, dat je klanten berichten gaat missen)
Zet in de periodes, dat je “niet werkt” deze kanalen ook echt uit en bekijk / beluister deze bijvoorbeeld eens per uur of per 4 uur.

-      Informeer je klanten wanneer ze hoe snel antwoord krijgen.
-      Houd je communicatie kanalen naar je klanten “schoon”.
-      Zet de communicatie kanalen regelmatig uit / af.


Overlevingstrucs.
Door nu met de opzet zoals hierboven beschreven verstandig om te gaan, is er een goede kans van overleven J.
Belangrijk is, dat je nu echt tijd voor jezelf (sporten / eten / slapen / sociale contacten enz.) gaat plannen.  M.a.w. je geeft niet aan wanneer je werkt, maar wanneer je niet werkt.  Bedenk hierbij, dat iemand, die op zondag zakelijke Emails beantwoort, rustig op maandag om 11:00 uur z’n hond kan uitlaten.  Je kan dus prima een bezoek aan de sportschool inplannen op bijvoorbeeld dinsdag en donderdag van 11:00 uur tot 12:30 uur.
Dan zet je alle communicatie middelen in deze periodes uit en heb je je klanten gemeld, dat je in deze periode altijd binnen 2 uur reageert.
De 24/7 economie wil dus niet zeggen, dat je altijd aan het werk bent, maar dat de werkuren anders over de dag en de week verdeeld zijn.

-      Plan je vrije tijd; de rest is werktijd.
-      Neem ook vrije tijd tijdens “normale” werkuren.


Vrije tijd = vrije tijd
Met het bovenstaande heb je nu als je het goed doet nog steeds ongeveer een werkweek van 40 uur, alleen zijn deze werkuren erg versnipperd verdeeld over de dag en over de week.
Dit houdt in dat je veel vaker zal moeten omschakelen van werk naar vrije tijd en omgekeerd dan  bij “normaal werk”.
Om te voorkomen dat je overwerkt raakt is het belangrijk, dat de vrije uren ook echt vrije uren zijn.  Je hebt alle zakelijke communicatie af staan, dus wat dat betreft blijft het stil.  Een probleem, dat met deze manier van werken groter wordt, is dat het in je hoofd blijft door werken (letterlijk).  Hierdoor is de geplande vrije tijd geen echte vrije tijd.
Het is daarom verstandig om een gedeelte van je vrije tijd te besteden aan het “in je hoofd” afschakelen.
Afhankelijk van je interesse en aanleg werkt sporten, muziek maken, een boek/tijdschrift lezen, een vriend / vriendin bellen of iets dergelijks goed om je hoofd leeg te maken.

Of je hiermee de 24-uurs economie overleeft weet ik niet, maar het maakt de kans op overleven wel groter.
Succes.

Het is niet stoer de buitenwacht te laten geloven dat je het erg druk hebt; het is stoer de buitenwacht te laten zien, dat je alles onder controle hebt.

Hans Bertram
 


Copyright 2016. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu