Waarde en afbreukrisico van een startup. - BBXApps Blog - BBXApps Excel apps voor ondernemers, informals en ZZP´ers

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Waarde en afbreukrisico van een startup.

Gepubliceerd door in BusinessPlan ·
Tags: Afbreukrisicowaarderingrendement
 


Waarde en afbreukrisico van een startup.
Suggesties om de waarde van je startup te verhogen.

Inleiding.
Er is niets  moeilijker dan de waarde vast te stellen van een startend bedrijf.
Vaak is er alleen maar een idee op papier en een ondernemer.  Wat is dit dan waard?
Het antwoord op deze vraag wordt belangrijk op het moment dat de ondernemer een gedeelte van de onderneming verkoopt in ruil voor risicovermogen.
Stel de investeerder betaald Euro 200.000,= voor 20% van de aandelen.
Dan is na de aandelenoverdracht het bedrijf ineens Euro 1.000.000,= waard.
Hier worden een paar meningen gegeven en een aantal suggesties hoe je deze waarde kan beïnvloeden.


De experts.
Er zijn experts, die menen dat bedrijven die (nog) geen omzet hebben niets waard zijn.  Anderen zijn van mening, dat afhankelijk van het geld dat ermee verdient kan gaan worden, het bedrijf vele miljoenen waard is.
Een discussie waar je nooit uitkomt en die ook niet belangrijk is.
De waardering van een startup is alleen belangrijk voor de kopende en verkopende partij van de aandelen.


Waarde voor de ondernemer.
Wat een onderneming waard is voor de onderneming ligt ergens tussen:
-      De minimum waarde waarvoor je de zaak van de hand wilt doen.
-      De maximale prijs waarvoor je je zou inkopen in je eigen bedrijf, als dit niet van jou zou
       zijn.
Het geld, de tijd en de energie die je in je onderneming hebt gestopt is natuurlijk niet onbelangrijk. Jezelf een (hoog) salaris toebedelen en vervolgens de loonkosten en de al gedane investeringen bij elkaar tellen maakt op investeerders helaas geen indruk.


Waarde voor de investeerder.
Als een investeerder geld stopt in een startup, dan is deze zich ervan bewust, dat dit een zeker risico inhoud.  Zoals met alle geldzaken geld ook hier, hoe groter het risico (dat het mis gaat) hoe hoger het rendement.
Stel een investeerder wil gemiddeld 10% rendement maken op zijn investering.
Stel dat de kans op succes 70% is.  Dan vraagt de investeerder op iedere investering (gemiddeld) en rendement van 10%/70% = 14%.
Naarmate de kans op succes kleiner is, zal het rendement (dus) hoger moeten zijn.


Wat kan je als startup hieraan doen?
Uit het voorgaande zal duidelijk zijn, dat hoe kleiner de kans op succes, des te hoger zal het gevraagde rendement zijn.  Klein succes houdt dus in weinig geld per aandeel.
Het is voor jou als ondernemer dus belangrijk duidelijk te maken, dat de kans op succes groot is. Vraag is natuurlijk hoe doe je dat?


De risico’s inzichtelijk.
Er zijn een groot aantal factoren waarmee je de potentiele investeerder kan overtuigen, dat het risico op falen klein is.
De vijf belangrijkste vind je hieronder.


Het ondernemingsplan.
Heb je alleen maar een verhaal, dan is de kans dat je een investeerder vindt praktisch nul.  Hoe beter het ondernemingsplan en hoe groter jouw kennis van de zaak (de markt, de techniek, de financiën enz.), hoe meer vertrouwen de investeerder zal krijgen (en daarmee neemt hij dus minder risico)


Het product.
Er is een groot verschil of je alleen maar een idee hebt of dat er daadwerkelijk een product gemaakt is dat werkt.  Hiermee wordt de onzekerheid van een niet werkend product weggenomen.
Hier kan je bijvoorbeeld denken aan het maken van een prototype, een monster, dat door een potentiele klant wordt uitgeprobeerd enz.


Is het product maakbaar?
Een volgende stap is zo aannemelijk mogelijk maken, dat dit product ook echt maakbaar is.  En niet alleen maakbaar, maar ook nog in de juiste aantallen en tegen de juiste prijs.
Zo is er een groot verschil tussen: “Ik denk dat ik dit in Roemenië ga laten maken” of  “Ik heb bindende offertes van 3 bedrijven in Roemenië met staffelprijzen, levertijden en betalingscondities.


Hoe reageert de markt?
Een volgende onzekerheid is de markt.  Zijn er (voldoende) klanten te vinden, die dit product graag willen hebben en voor de prijs die jij gaat vragen.
Als je hier kan laten zien, dat je voor een groot aantal klanten aanzienlijke kosten kunt sparen door het gebruik van jouw product (en misschien met een aantal brieven van deze potentiele klanten waarin zijn vragen wanneer ze kunnen bestellen tegen de juiste prijs),  dan maakt dit het risico een stuk kleiner.  Heb je concrete bestellingen van klanten in huis, dan is dit natuurlijk nog mooier.


Conclusies.
Door je als startup te concentreren op de juiste zaken, komt dit niet alleen de business ten goede, maar verlaag je ook het risico voor de investeerder.  Hierdoor zal deze een lager rendement kunnen accepteren en krijg je dus een (veel) hoger bedrag per aandeel.  Met andere woorden je hoeft maar een kleiner deel van je bedrijf te verkopen om het ontbrekende bedrag te krijgen.


Hans Bertram
 


Copyright 2016. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu