Hoe vind je tegenwoordig een klant? - BBXApps Blog - BBXApps Excel apps voor ondernemers, informals en ZZP´ers

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Hoe vind je tegenwoordig een klant?

Gepubliceerd door in Overige ·
Tags: Reclamespambannernieuwsbrief
 



Hoe vind je tegenwoordig een klant?
 
Een andere kijk op kenmerken van de moderne tijd.

Inleiding.
We leven in het digitale tijdperk en ondernemers zullen daarin mee moeten gaan. Middenstanders verliezen terrein met name in de binnensteden, veel internet ondernemers kunnen het hoofd nauwelijks boven water houden.
In dit artikel een paar overwegingen.

Wat is er anders.
Eén van de meest in het oog springende veranderingen met een decennium geleden is de manier waarop klant en verkoper elkaar ontmoeten.  In het verleden deed de verkoper alle mogelijke moeite klant te vinden.  
Tegenwoordig bepaalt de klant wat hij of zij wenst aan te schaffen, hoeveel er aan uitgegeven kan worden en waar de aankoop gedaan wordt.

Folders.
Er worden nog steeds grote hoeveelheden folders verspreid.  Het aantal mensen met een Nee/Nee sticker op de brievenbus stijgt en zal blijven stijgen.
Er zijn zelfs ondernemingen, die deze wens van de potentiele klant negeren en geadresseerde reclames versturen.  We kennen allemaal de mailings van de Vriendenloterij, die regelmatig, op naam gesteld, in de bus vallen.
Mensen willen dit niet meer.
Daarnaast groeit het aantal mensen, dat bezwaar heeft tegen het kappen van bomen voor deze manier van communiceren.
De kans, dat er een folder (dus) ongelezen bij het oud papier beland is zeer groot.
Deze ergernis wordt gedeeld met vrienden en kennissen.  Het resultaat is, dat deze manier van communiceren een negatief effect zal hebben op de verkoop.

Nieuwsbrieven en E-mailings.
Er wordt een nog steeds groter aantal nieuwsbrieven en E-mailings verstuurd.
De mailbox van een groeiende groep mensen zit er vol mee.  De echt belangrijke E-mails verdwijnen in de brij van reclames.
De irritatie over deze manier van communiceren zal ervoor zorgen, dat je product of dienst eerder afgeraden wordt, dan aanbevolen.
Dit effect wordt nog erger, als er geen mogelijkheid geboden wordt om deze communicatiestroom stop te zetten.  (direct E-mails worden dan aangemerkt als spam en dat is het ook;  Unsubscribe features werken vaak niet).
De clicks, die gemeten worden en aangeven hoe effectief deze methode is, zijn meestal vertwijfelde pogingen van de ontvanger om ervan af te komen.

Links & banners.
Uit perceptie onderzoeken blijkt, dat er aanzienlijk minder aandacht voor de bovenste, linker en rechter randen van websites is, omdat hier reclames staan.
Ongevraagde pop-ups werken veel irritaties op en zullen het enthousiasme om deze website te bezoeken temperen.
Banners op apps maken de werking van deze apps minder gebruikers vriendelijk.
Regelmatig zal men op zo’n banner clicken, terwijl men eigenlijk iets anders wil (afsluiten of een andere feature aanroepen).  Gevolg hiervan is, dat de eigenaren van deze links en banners meten dat er regelmatig op geclickt wordt.  In werkelijkheid was dit niet de bedoeling en is de gebruiker geërgerd omdat er iets anders gebeurt dan hij wil.
Ook hier zullen de statistieken een positieve uitwerking laten zien, terwijl in de werkelijkheid de ergernis toeneemt en de app, maar ook de producten en diensten van de banners en links een steeds negatiever beeld krijgen.

Hoe moet het dan wel?
Een simpele vraag, die niet eenvoudig te beantwoorden is.
Wat zeker succes zal hebben is ervoor zorgen, dat je klant je vindt op het moment dat hij/zij daar behoefte aan heeft.
Dit vraagt dus een grote kennis van de markt.
Van welke media maakt je doelgroep gebruik; zorg ervoor dat je hier goed zichtbaar bent.
Op welke onderwerpen zal je klant gaan zoeken als hij je product/dienst wil hebben?  Zorg ervoor dat je op deze onderwerpen goed vindbaar bent.
Daarnaast is het van groot belang, dat als je klant je eenmaal gevonden heeft, hij direct naar de juiste informatie geleid wordt (de juiste webpagina).
Iemand die op zoek is naar een relatief eenvoudig en goedkoop product, wil direct de mogelijkheid hebben om te bestellen (met een eenvoudige betaalmogelijkheid).
Een speciaalzaak zal alleen bestaansrecht hebben, als er ook echte specialisten werken, die met enthousiasme de klant informeren en adviseren (daar komt hij/zij voor).
Een boetiek, waar je als klant het zelf maar moet uitzoeken zal geen goede zaken doen. (de klant kan dit eenvoudiger en sneller vinden op het internet)

Conclusies.
Voordat je een middel inzet om je omzet te verhogen, vraag je af hoe jouw potentiele klant hierop gaat reageren.  Uit bovenstaande blijkt dat ondanks dat er een positief resultaat gemeten wordt, de werkelijkheid vaak is, dat je je potentiele klanten wegjaagt .  Het effect is dan negatief.
Hoe beter je aanvoelt, wat je potentiele klant wil en hoe beter je aan deze wens kan voldoen, des te beter zullen de zaken gaan.
En bedenk, klanten klagen niet, ze zappen.  Je komt er daardoor vaak pas achter dat je iets verkeerd doet als het al te laat is.


Hans Bertram
 


Copyright 2016. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu